MAD emergent art center
Voor
het beluisteren van de soundscapes die gebruikt zijn voor Blind Spot Sound
Art klik HIER .
Gehost door
SONIC COLORATION
21 - 29 oktober 2006
Hal NS Station Eindhoven Centraal
Dagelijks van 10 - 18 uur
Weekenden van 10 - 20 uur
Deelnemende
kunstenaars
MAD geeft een keur van geluidskunstenaars uit de wijde omgeving gelegenheid
zich te manifesteren door middel van deze presentatie. De selectie van deelnemende
kunstenaars heeft plaatsgevonden op basis van reputatie, en het vermogen om
locatiegebonden kunst te ontwikkelen. Het aantal is beperkt door capaciteit
van de locatie, het programma en de organisatie, alsmede coherentie van het
totale project.
Mario van Horrik en Petra Dubach
Utrecht CS
Toen wij Eindhoven
CS bezochten om de locatie te bekijken en beluisteren, werd het ons als snel
duidelijk, dat de stationshal zelf voor ons de beste plek zou zijn. Ook kwamen
we al vrij snel tot de conclusie, dat het toevoegen van geluid aan het al aanwezige
rumoer een precaire zaak is.
Daarom hebben wij gekozen voor muziek ( want dat is onderdeel van geluid).
Opvallende muziek is dan iets onverwachts, iets dat niet geassocieerd wordt
met stations, en we kozen voor de muziekdoos, vanwege de lieflijke klank, die
een contrast vormt met het geroezemoes en de hectiek van een station. Ook heeft
het iets kinderlijks en rustgevends, een deuntje voor het slapen gaan.
Als
basis
voor de compositie namen we de dienstregeling voor het personenvervoer van
station Utrecht CS op zondag.
De perrons zijn
uitgezet op de balken van het papier dat door het muziekdoosje gedraaid wordt,
en de vertrektijden van de treinen gedurende die 24 uren zijn uitgestanst.
Het stuk duurt nog geen 4 minuten, en heeft het karakter van een langzaam vertrekkende,
accelererende, afremmende, en weer tot stilstand komende trein.
Edwin van der Heide
spatial texture 1, 2, 3 & 4
De vier composities resulteren elk op hun eigen manier in een ruimtelijke klanktextuur.
Deze texturen spelen met het de grens van wel of niet bewust waarnemen van
de klank en zijn ontwikkeling. De composities verschillen in klankmateriaal,
dichtheid en frequentiegebied.
Gijs van Bon en Marcel Dolman
Pass
De stationshal is een zeer vluchtige plek, we laten hierin het auditieve residu
van voortbeweging horen.
Het geluid van fysieke beweging, een dansend meisje, voorbijgaande voertuigen,
repeterend opgebouwd, geeft de rappe passanten van de stationshal een snelle
ritmische terugkoppeling van hun eigen beweging.
Paul Panhuysen
Hora ruit tempus fluit
For 64 alarm clocks, 15’15” 10.01.2004
Jobina Tinnemans
coustic Illumination: Soundmapping using colour
Laat de link zien van
een klank en haar kleur in een soort van stalenkaart.
Geluid en kleur zijn beiden trillingen in lucht. Het luisteren naar geluid
is een optelling van iemands specifieke gevoelens en stemming op een specifiek
moment en plaats. Over de emotionele impact van kleur is men meer algemeen
eensgezind: donkerrood is gepassioneerd, staalblauw is afstandelijk, roze
is lief. Toch resoneren sommige frequenties van geluid en kleur op eenzelfde
manier dat ze elkaar waarneembaar versterken, samengevoegd. De ervaring van
geluid wordt zo visueel in kaart gebracht. Het vormt materiaal om mee te
werken.
• Jobina Tinnemans
Acoustic
Illumination: colour Chestnut
Een
soundscape als kleurenfilter: de compositie is gestemd op het stigma van een
kleur. De toon vult de ruimte, de vogels zijn een leidraad om de toon te plaatsen.
Derek Holzer
(Derek Holzer -
Bratislava, SK "Departure Time" Jeff
Carey - Washington DC, USA "Power Plant, Bugs, Train" John Hegre -
Stralsund, DE "Der Stralsunder pt 3" Grant Finlay - Auckland, NZ "Airplane
Over Ladies Mile" Keith de Mendonca - Kefalonia, GR "Water Under Boats" Maksim
Shentelev/my-ym - Patna-Kolkata, IN "On Train: Patna-Kolkata" Fabian
Klenk - Kontum, VN "Music Shop in Kontum" Derek Holzer - Monte Alegre,
Pará, BR "Frogs on the Lago" Katie Gately - Seattle, USA "Trains
Spitting Water, Bird, Wind" John Hegre - Stralsund, DE "Der Stralsunder
pt 1" Cedric Peyronnet)
Environmental Overlay - Eindhoven CS
De geluiden die gebruikt zijn
voor dit stuk zijn geselecteerd uit de archieven van Soundtransit.nl, een samenwerkende
online gemeenschap toegewijd aan veldopnames en fonografie.
De geluidsfragmenten delen sommige eigenschappen van reizen --treinen,
boten, vliegtuigen en motorfietsen-- met elkaar, en ze zijn gemixt in een aaneenlopende
'soundscape' om als toevoeging van de normale geluiden in het station te
dienen op een vergelijkend niveau. Door goed te luisteren kan men zich de
radicale verschillen in de accoustische omgeving in de wereld om ons heen realiseren,
en dat een nieuwe 'onmogelijke' of 'virtuele' sonische situatie gecreeerd is
door de combinatie van deze soundscapes en de omgeving waarin we leven.
Meer informatie:
Tel. 040 21 33 032
mad@dse.nl