Workshop: Ambient Art - The State of the Art
Anticiperend
op de groeiende hoeveelheid technologie en producten die gerelateerd zijn aan
het 'Ambient Intelligence' concept (AKA Smart Homes, Ubiquitous Computing),
zijn veel kunstenaars, designers en architecten benieuwd naar wat dat voor hen
kan betekenen.
Een aantal kunstenaars en
designers/architecten hebben al indrukwekkende prestaties op dit gebied gerealiseerd.
Wat kunnen zij ons vertellen?
Het is belangrijk om informatie over - en ervaringen met ambient intelligence
uit te wisselen tussen de technologische ontwikkelaars en de creatieve beroepsgroepen.Daarom
heeft MAD emergent art center een workshop ontwikkkeld met als onderwerp Ambient
Art.
Met deze kunst en technologie workshop geven wij de creatieve deelnemers een
uniek inzicht, actuele kennis en een inspirerende uitdaging; om zodoende een
professionele verbreding en een voorsprong in toekomstige projecten en ontwikkelingen
te verwerven.
De Workshop Ambient Art heeft plaats gevonden op 18 & 19 oktober tijdens de dutch design week 2005.
Edwin houdt zijn presentatie | De Cockroach lounge (door Debbie does Eindhoven) | Het eten. |
Vragen en contact:
http://mad.dse.nl/
mad@dse.nl
040 22 13 032
Concept en productie: René Paré
Technologie: Paul Zuurveen, Timo Breumelhof
Logistiek: Betje Stevens, Catherine Peyrard
Sprekers
Elmo
Diederiks - Senior Scientist, Ir. mtd. - Philips Research, Eindhoven, the
Netherlands.
After a university degree and a post-graduate education in Industrial Design
Engineering, Elmo Diederiks started working for Philips Research Laboratories.
His work as Senior Scientist comprises the investigation, development and evaluation
of innovative applications and interaction concepts for consumer electronics.
He is strongly in favour of a user-centred research approach, since he is convinced
that true understanding of users requires continuous input form a user perspective.
His work has covered interaction concepts for video conferencing services, television
program recommender systems, voice controlled televisions, home network systems,
ambient intelligent systems and full-colour light systems. Furthermore, he has
set up and directed a research programme on affective computing and is currently
involved in research on enhancing user experiences.
Edwin van der Heide (1970) is working as autonomous artist in the field of sound, space and interaction. His original background is in electronic music. He graduated from the Institute for Sonology at the Royal Conservatory in The Hague in 1992. His current work is hard to define in the traditional terms of music, sound art or media art because he is permanently working on the edge and the characteristics of the used medium. In this sense the medium does not just mediate but is being explored, redefined, and finally composed with a musical approach involving a new communicating language. The fact that qualities of musical language are being used in development of the work does not mean that the presentation form of the work is related to the concert form known in music. The result can either be an installation, a performance or an environment.
De Nederlandse
kunstenaar Alex Vermeulen heeft zich sinds het begin van de jaren '80
toegelegd op diverse kunstdisciplines. Hierbij is hij vanaf het begin gefascineerd
geweest door de combinatie van sculpturen en filmbeelden in de ruimste zin van
het woord. Zijn eerste sculpturen komen dan ook vooral tot hun recht in "filmboeken"
waarin een verstilde fictieve film wordt vertoond. In 1996 organiseerde het
Stedelijk Museum in Amsterdam een grote overzichtstentoonstelling onder de titel
Fuga Futuri: Vermeulens visie op de toekomst aan de hand van thema's als 'tijd'
en 'balans'.
Al het werk na 1996 valt onder het megaproject 'States of Humanity' [SOH]: een
allesomvattende multimediareeks waarin Vermeulen in samenwerking met vele anderen
(van filosofen en wetenschappers tot componisten en DJ's) verschillende elementen
van de mensheid. Hierbij zijn en thema's en uitingsvormen divers. Een kleine
greep: 3D-video-installaties, sculpturen en beeldmanipulaties daarvan, DJ-VJ-shows,
een boek, een korte tv-film en een multimedia-operavoorstelling (voor een groot
deel opgenomen op de TU/e).
Vermeulen vat de SOH-serie zelf samen als "communicatie en informatie,
interactie en reactie door middel van conventionele en moderne media" met
thema's als 'macht', 'religie', 'reflectie', 'geweld', 'spiritualiteit', 'individualiteit',
'seksualiteit' en 'perceptie'. Hiermee ontstaat een totaalkunstwerk dat de mensheid
in de sociale evolutie van de metropool karakteriseert en bekritiseert.
Het werk van Vermeulen is onder andere te zien geweest in het Van Abbe-museum
(Eindhoven), het Stedelijk (Amsterdam), het New Museum of Contemporary Art (New
York), bij het Internationale Filmfestival (Rotterdam) en het Holland Festival
(Amsterdam). Verder staan er veel van zijn sculpturen in publieke ruimtes verspreid
door Nederland en de Verenigde Staten.
De sculpturen van Vermeulen worden veelal gekarakteriseerd door een affiniteit
met techniek en wetenschappelijke principes. Zo creëerde Vermeulen samen
met de populaire astrofysicus Vincent Icke het werk "Reversibility of Time".
Sinds 1999 is hij in samenwerking met studenten en medewerkers van de TU/e bezig
met zijn grootste sculptuur tot nu toe als deel van de SOH-serie. De zwarte
eieren die in dit geval tezamen overgeleverd zijn aan de elementen komen ook
in andere sculpturen uit de reeks terug als oersymbool van het leven.
Lees meer >