MAD emergent art center

Blind Spot Sound Art

Voor het beluisteren van de soundscapes die gebruikt zijn voor Blind Spot Sound Art klik HIER . Gehost door


SONIC COLORATION


21 - 29 oktober 2006
Hal NS Station Eindhoven Centraal
Dagelijks van 10 - 18 uur
Weekenden van 10 - 20 uur

Home
Geluidskunst
Deelnemende kunstenaars
Locatie
Distributie en communicatie


Deelnemende kunstenaars

MAD geeft een keur van geluidskunstenaars uit de wijde omgeving gelegenheid zich te manifesteren door middel van deze presentatie. De selectie van deelnemende kunstenaars heeft plaatsgevonden op basis van reputatie, en het vermogen om locatiegebonden kunst te ontwikkelen. Het aantal is beperkt door capaciteit van de locatie, het programma en de organisatie, alsmede coherentie van het totale project.


• Mario van Horrik en Petra Dubach

Utrecht CS
Toen wij Eindhoven CS bezochten om de locatie te bekijken en beluisteren, werd het ons als snel duidelijk, dat de stationshal zelf voor ons de beste plek zou zijn. Ook kwamen we al vrij snel tot de conclusie, dat het toevoegen van geluid aan het al aanwezige rumoer een precaire zaak is.
Daarom hebben wij gekozen voor muziek ( want dat is onderdeel van geluid). Opvallende muziek is dan iets onverwachts, iets dat niet geassocieerd wordt met stations, en we kozen voor de muziekdoos, vanwege de lieflijke klank, die een contrast vormt met het geroezemoes en de hectiek van een station. Ook heeft het iets kinderlijks en rustgevends, een deuntje voor het slapen gaan.
Als basis voor de compositie namen we de dienstregeling voor het personenvervoer van station Utrecht CS op zondag.
De perrons zijn uitgezet op de balken van het papier dat door het muziekdoosje gedraaid wordt, en de vertrektijden van de treinen gedurende die 24 uren zijn uitgestanst. Het stuk duurt nog geen 4 minuten, en heeft het karakter van een langzaam vertrekkende, accelererende, afremmende, en weer tot stilstand komende trein.


• Edwin van der Heide

spatial texture 1, 2, 3 & 4
De vier composities resulteren elk op hun eigen manier in een ruimtelijke klanktextuur. Deze texturen spelen met het de grens van wel of niet bewust waarnemen van de klank en zijn ontwikkeling. De composities verschillen in klankmateriaal, dichtheid en frequentiegebied.


• Gijs van Bon en Marcel Dolman

Pass

De stationshal is een zeer vluchtige plek, we laten hierin het auditieve residu van voortbeweging horen.
Het geluid van fysieke beweging, een dansend meisje, voorbijgaande voertuigen, repeterend opgebouwd, geeft de rappe passanten van de stationshal een snelle ritmische terugkoppeling van hun eigen beweging.



• Paul Panhuysen

Hora ruit tempus fluit
For 64 alarm clocks, 15’15” 10.01.2004

• Jobina Tinnemans

coustic Illumination: Soundmapping using colour
Laat de link zien van een klank en haar kleur in een soort van stalenkaart.
Geluid en kleur zijn beiden trillingen in lucht. Het luisteren naar geluid is een optelling van iemands specifieke gevoelens en stemming op een specifiek moment en plaats. Over de emotionele impact van kleur is men meer algemeen eensgezind: donkerrood is gepassioneerd, staalblauw is afstandelijk, roze is lief. Toch resoneren sommige frequenties van geluid en kleur op eenzelfde manier dat ze elkaar waarneembaar versterken, samengevoegd. De ervaring van geluid wordt zo visueel in kaart gebracht. Het vormt materiaal om mee te werken.

• Jobina Tinnemans

Acoustic Illumination: colour Chestnut
Een soundscape als kleurenfilter: de compositie is gestemd op het stigma van een kleur. De toon vult de ruimte, de vogels zijn een leidraad om de toon te plaatsen.

• Derek Holzer
(Derek Holzer - Bratislava, SK "Departure Time" Jeff Carey - Washington DC, USA "Power Plant, Bugs, Train" John Hegre - Stralsund, DE "Der Stralsunder pt 3" Grant Finlay - Auckland, NZ "Airplane Over Ladies Mile" Keith de Mendonca - Kefalonia, GR "Water Under Boats" Maksim Shentelev/my-ym - Patna-Kolkata, IN "On Train: Patna-Kolkata" Fabian Klenk - Kontum, VN "Music Shop in Kontum" Derek Holzer - Monte Alegre, Pará, BR "Frogs on the Lago" Katie Gately - Seattle, USA "Trains Spitting Water, Bird, Wind" John Hegre - Stralsund, DE "Der Stralsunder pt 1" Cedric Peyronnet)

Environmental Overlay - Eindhoven CS
De geluiden die gebruikt zijn voor dit stuk zijn geselecteerd uit de archieven van Soundtransit.nl, een samenwerkende online gemeenschap toegewijd aan veldopnames en fonografie.
De geluidsfragmenten delen sommige eigenschappen van reizen --treinen, boten, vliegtuigen en motorfietsen-- met elkaar, en ze zijn gemixt in een aaneenlopende 'soundscape' om als toevoeging van de normale geluiden in het station te dienen op een vergelijkend niveau. Door goed te luisteren kan men zich de radicale verschillen in de accoustische omgeving in de wereld om ons heen realiseren, en dat een nieuwe 'onmogelijke' of 'virtuele' sonische situatie gecreeerd is door de combinatie van deze soundscapes en de omgeving waarin we leven.

Meer informatie:
Tel. 040 21 33 032
mad@dse.nl

mad.dse.nl